Barang siapa makan barang haram sedang dia lama menjalankan ibadah , maka dia seperti burung merpati yang mengerami telur busuk. Dia telah memayahkan dirinya kerana lamanya diam di tepat padahal tak satupun yang menetas, sebaliknya telur itu keluar menjadi busuk. ___ Ali Al Khawwas

..

5 Makhluk Lagenda Dalam Cerita Rakyat Malaysia Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (Syurga), mereka kekal di dalamnya. (A-li'Imraan 3:107) .
SUMBER ARKID DI LONDEH KLIK SINI
TV ALHIJRAH     /    TV1  /   TV2    /     TV3   /     NTV7   /    TV9
Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah. (Al-Baqarah 2:16) .

PANAS>>Ustaz Salman Ali | Ustaz Abu Syafiq

KUASA

SUDAH diberi ingat.... hendak juga.. ikut...

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taatkan orang-orang yang kafir nescaya mereka akan menolak kamu kembali kepada kekufuran, lalu menjadilah kamu orang-orang yang rugi. (A-li'Imraan 3:149)) . .. Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran). (Al-Baqarah 2:10) . Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.(A-li'Imraan 3:177) Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Adakah kamu hendak mengadakan alasan yang terang nyata bagi Allah untuk (menyeksa) kamu?(An-Nisaa' 4:144).

My Blog List

Monday, June 10, 2013

Mengapa..... Presiden Singapura pertama adalah seorang anak Melayu bernama Yusof bin Ishak.


Bila teringat sejarah lampau. Sejarah bagaimana Presiden Singapura pertama adalah seorang anak Melayu bernama Yusof bin Ishak.

Dalam Pilihanraya Presiden Singapura 2011, seramai 4 orang calon bertanding. Semuanya nama calon tersebut bermula dengan TAN (Tan Keng Yam (Tony Tan), Tan Cheng Bock, Tan Jee Say dan Tan Kin Lian).

Ini bermakna kesemuanya adalah berbangsa Cina. Hasil undian rakyat Singapura menyaksikan Tony Tan memenangi kerusi Presiden dengan 35.19 peratus undi (744,397 undian) mengalahkan calon lain.

Berbalik kepada sejarah Presiden Singapura, selepas Yusof Ishak menjadi presiden, semua presiden Singapura yang dilantik selepas itu terdiri dari kaum bukan Melayu.

Senarai Presiden Singapura:

Yusof bin Ishak
Benjamin Henry Sheares
C.V. (Chengara Veetil) Devan Nair
Wee Kim Wee
Ong Teng Cheong
S.R. Nathan (Sellapan Ramanathan)
Tony Tan Keng Yam

Bila diteliti senarai Presiden Singapura, dua kali Presiden Singapura dilantik dari kalangan orang India.

Bagaimana ia boleh terjadi sedangkan India adalah kaum minoriti (9.2%) berbanding Cina (74.2%) dan Melayu (13.4%).

Pusara Yusof Ishak di Kranji, Singapura
Berdasarkan sejarah, Yusof Ishak dilantik menjadi Presiden kerana beliau adalah rakan Lee Kuan Yew yang bersama-sama menubuhkan Parti Tindakan Rakyat (PAP).

Ketika itu, PAP berusaha mendapatkan sokongan orang Melayu.

Lee Kuan Yew sanggup melakukan apa sahaja demi mendapatkan undi Melayu termasuklah mengikut adat budaya orang Melayu.

Namun, apabila PAP semakin kuat, orang Melayu semakin disisihkan.

Daripada jawatan Presiden, dikurangkan kepada menteri kanan dan kemudian dikurangkan lagi menjadi menteri biasa.

Bagaimana ini berlaku?

Ianya berlaku kerana Orang Melayu tidak bersatu.

Apabila Orang Melayu berpecah, yang ramai pun boleh jadi sikit.

Ditambah pula dengan dasar Foreign Talent (FT) Kerajaan Singapura untuk mengimbangi jumlah penduduk Cina di Singapura.

Dasar ini dimulakan pada tahun 1997 setelah menyedari peratus kehamilan di kalangan rakyat Singapura berketurunan Cina amat rendah.

Apabila dasar FT diperkenalkan, berbondong-bondong orang Cina dari China, Taiwan dan Hong Kong datang ke Singapura untuk menyertai FT di sana.

Hasilnya, pada tahun 2010, daripada 5.1 juta penduduk Singapura, 3.2 juta adalah rakyat Singapura manakala selebihnya (36%) adalah penduduk tetap (FT) dan pekerja asing.

Hanya 2.9 juta penduduk Singapura lahir di negara tersebut, selebihnya pula dilahirkan di luar negara.

Melayu Singapura harus merenung kembali, apakah Yusof Ishak akan menjadi satu-satunya Presiden dari kalangan orang Melayu atau adakah kebangkitan yang terjadi di seluruh dunia terutamanya Timur Tengah akan dijadikan pembakar semangat menuntut hak yang telah diabaikan pemerintah Cina, yang asalnya diserahkan oleh Umno-APCO melalui Tunku Abdul Rahman kepada Lee Kuan Yew.

Fikir-fikirkanlah

sumber
http://jalanpulang1978.blogspot.com/2011/08/mengenang-yusof-ishak-presiden.html

http://mforum5.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=542472

http://www.pendekarberkuda.org/2012/09/pemilihan-bendera-adalah-hak-milik.html

http://duniaandromedaku.blogspot.com/2012/06/yusuf-bin-ishakorang-indonesia-yang.html







..

Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (A-li'Imraan 3:177) .

LONDEH

LONDEH

BLOG-BLOG PISANG PANAS

ADA LAGI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

ada di LONDEH2U

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
GAMBAR-GAMBAR pelik yang seakan di londehkan oleh si tukang gambar dan yang pelik-pelik secara semula jadi. x LIVE webcam dimana jua
  • LIVE webcam online (3)
  • LAYAN - Live Image (Webcamera)
  • LAYAN.. live on.. African wilderness! LIVE Safari
  • http://www.justin.tv/wildearthtv/popout
  • Requirements: Windows: Windows Media Player 10 , QuickTime , Flash , Mac OS: Flip4Mac , QuickTime , Flash