Barang siapa makan barang haram sedang dia lama menjalankan ibadah , maka dia seperti burung merpati yang mengerami telur busuk. Dia telah memayahkan dirinya kerana lamanya diam di tepat padahal tak satupun yang menetas, sebaliknya telur itu keluar menjadi busuk. ___ Ali Al Khawwas

..

cont:

http://siemens-melayumaju.blogspot.my/2018/02/inilah-akibat-dari-kebodohan-rafizi.html melayu keturunan YAHUDI? ..agih daging Qurban... Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (Syurga), mereka kekal di dalamnya. (A-li'Imraan 3:107) .
SUMBER ARKID DI LONDEH KLIK SINI
TV ALHIJRAH     /    TV1  /   TV2    /     TV3   /     NTV7   /    TV9
Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah. (Al-Baqarah 2:16) .

KUASA

SUDAH diberi ingat.... hendak juga.. ikut...

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taatkan orang-orang yang kafir nescaya mereka akan menolak kamu kembali kepada kekufuran, lalu menjadilah kamu orang-orang yang rugi. (A-li'Imraan 3:149)) . ..

AGENDA DAP TAWAN PUTRAJAYA

Shen Yee Aun tentang Isu Politik DAP & Cybertrooper Red Bean Army Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran). (Al-Baqarah 2:10) . Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.(A-li'Imraan 3:177) Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Adakah kamu hendak mengadakan alasan yang terang nyata bagi Allah untuk (menyeksa) kamu?(An-Nisaa' 4:144).

My Blog List

Wednesday, December 12, 2018

Wasiat Raja Haji Ali Fisabilillah


SEJARAH MELAKA YANG SANGAT HEBAT!
WACANA HIKMAH 4 Nov 2012 di Yayasan Restu Shah Alam sayu bila waris Raja Haji Ali Fiisabilillah membacakan wasiat pejuang sejurus sebelum shahid ditembak meriam lela rentaka yang di berikan pembesar Melayu yang belot. Tambah sedeh bila lela rentaka (meriam), tarakul (pistol) dan pemuras (senapang) iaitu  persenjataan "moden kala itu" ciptaan empayar Melayu dan Uthmaniyah digunakan untuk membunuh pahlawan terbilang nusantara itu.

 
Wasiat Raja Haji Ali Fiisabilillah dibacakan oleh warisnya Raja Shukri


Wasiat Raja Haji Ali Fisabilillah yang mangkat syahid pada 8 Julai 1794 melawan Belanda setelah berkubu di Teluk Ketapang (Melaka) dibacakan oleh warisnya Raja Shukri.

Hari ini perkara yang sama berlaku di mana Melayu berhati MUNAFIK berkerjasama dengan kaffir untuk memusnahkan Pemerintahan Islam yang sudah diakui dunia sebagai negara Islam contoh. Empayar Melaka tak pernah musnah kerana sistem pemerintahannya dan waris Empayar Melaka mewarisi beberapa  negeri negeri Melayu di Malaysia seperti Perak (Sultan Muzaffar Shah 1) , Pahang (Raja Ahmad)  dan Johor-Riau-Lingga (waris Sultan Mahmud dan Tun Fatimah) . Adat pertabalan sultan dan undang undang Tubuh Negeri maseh menggunapakai beberapa warisan undang undang Melaka. Jadi bila kita berbicara pasal kerajaan dan peradaban Melayu sebenarnya kita berbicara pasal kerajaan dan peradaban silam kita yang hebat dari segi budaya, perundangan, teknologi, kemahiran seni  dan filosofi, seni pertahanan diri dan lain lain.

Semoga wasiat ini dapat mengingatkan kita tentang bahaya berkerjasama dengan kafir untuk memusnahkan pemerintahan dan peradaban  Melayu Islam dan menjadi pelajaran kepada generasi kini- Rujuk Raja Haji Ali Fiisabilillah

Sengaja saya beri introduction shahidnya Raja Haji Ali Fiisabilillah yang memimpin ketumbukan tentera Melayu melawan Belanda yang menjajah Melaka,menindas umat Islam, memurtadkan umat Islam serta mengenakan cukai yang amat tinggi tatkala umat Melayu Islam berpecah kerana indokrinasi politik. Masalah  ini sebenarnya menghantui Kerajaan dan ketamadunan Melayu Islam selama ini.

Politik zaman dulu menyaksi fraksi politik yang didalangi pembesar negeri mengemukakan  waris Sultan tertentu bagi  merebut takhta. Perpecahan yang terjadi menyebabkan  penjajah masuk menjajah kerana pertahanan negeri lemah akibat sikap berpuak puak.

Di zaman sekarang sikap berpuak maseh ketara di kalangan pemimpin politik yang sanggup mengkafirkan saudara seIslam kerana politik.

Kerana sikap berpuak itu maka kesatuan Umat Melayu Islam lemah dan menyebabkan beberapa negeri jatuh ke tangan Pakatan pasca PRU12 yang jelas membawa agenda memusnahkan ugama, bangsa, ekonomi sekaligus warisan peradaban Melayu di Malaysia.


Perlu pentingnya  mengekalkan Raja Berpelembagaan dan kuasa politik yang ada


Payung umat Melayu Islam di Malaysia  tetap Rajanya . Sistem monarky bukan warisan feudal kerana Raja Berpelembagaan ini adalah Ketua Ugama Islam yang mana adalah "above politics". Peri penting TAAT pada Pemerintah selagi pemerintah beugama Islam boleh dirujuk dalam bab Taat Pada pemimpin Hadis Sahih Bukhari  dan Kitab Munyatul Musolli.

Kuasa politik dan Raja di dunia Melayu saling berkait. Perlembagaan Persekutuan (Malaysia) dan Singpura asalnya sama tapi setelah Singapura keluar dari Malaysia maka, dengan kuasa politik PAP "Singapore for Singaporians" dihapuskan 3 perkara penting iaitu ;

- yang berkait dengan Ugama Islam sebagai Ugama sesebuah negara,
-Raja/YDP Agong sebagai peneraju utama dalam sesebuah pemerintahan dan
-hak Melayu sebagai pribumi.


Islam Ahlul Sunnah Wal Jamaah menjadi benteng umat Islam di Malaysia

Umat Melayu Islam lupa bahawa Wahhabi dan Syiah yg meresap dalam party politik memecahbelahkan umat Islam. Mereka lupa bahawa Syeikh Al Mandili yang menjadi rujukan sebagian besar ahli PAS menyatakan bahawa umat Islam wajib bekerjasama sesama Islam. Syeikh Al Mandili mengharamkan tahaluf Siyasi (kerjasama ) dengan kafir untuk meruntuhkan Kerajaan Islam yang ada. Rujuk dari minit 0.08  ke atas http://youtu.be/ZsV65mWqlOE
3

Tuan Guru Hj Abdullah Sammah Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Pondok Kelantan dan satu satunya ulama yang maseh hidup tatkala PAS merujuk golongan ulama untuk bekerjasama dengan UMNO selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969  membentangkan  berkenaan Tahaluf Siyasi yang dibenarkan dalam Islam  dengan menunjukkan bukti bersandarkan dalil dan nas . Rujuk http://youtu.be/byvCeEOh0CY 

Nota penulis- Nik Aziz Nik Mat kala itu belum menjadi kepimpinan tertinggi PAS dan tak terlibat dalam musyawarah tersebut. Kepimpinan "ulama" atau sebenarnya rampasan kuasa Kaum Muda (Wahhabi) dalam PAS bermula pada lewat 1970-an masa mereka menjatuhkan Datuk Asri Haji Muda.

Masalah yang terjadi di Malaysia kini ialah kerana pengaruh Wahhabi dan Syiah telah didikronasi di kalangan ahli party tersebut bagi  menggalakkan meruntuhkan Kerajaan Islam yang ada. Inilah pelajaran dari kemusnahan Empayar Uthmaniyah dan Empayar Melaka silam  yang perlu dielakkan dari terjadi  di Malaysia

Bersambung ke link ASAL

http://anakbukitgantang.blogspot.com/2012/11/update-wasiat-raja-haji-ali.html

 

MENCARI DIRI DAN ERTI-- Radzi Sapiee



Siri novel

 http://2.bp.blogspot.com/-oLqly9gPVd0/Tsa6i6JOHiI/AAAAAAAAs7A/XwMEVlKEkz0/s1600/ebooks.jpg


"Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3. 



Semuanya dirungkai di BLOG INI sila berkunjung:
 
http://merahsilu.blogspot.com/2010/09/hati-hati-terhadap-pengkhianat-yang.html

CATATAN SI MERAH SILU












Raja Haji Fisabililah.

MENGEJUTKAN jika benar Raja Haji Fisabilillah seorang Bangsa Viking yang dikenal sebagai bangsa pengarau laut dan perompak di kawasan laut Eropa Utara (Skandanavia). Namun sebenarnya Bangsa Viking hanya gelar yang diberikan orang Belanda yang membuktikan bahwa betapa besar dan hebatnya tokoh Raja Haji dalam menentang penjajahan Belanda di kawasan Nusantara ini.

Raja Haji­—outra Daeng   Celak Riau II (1729-1746) dari Ibu Tengku Mandak, adik Sultan Sulaoman Badrul Alamsyah. Ia dilahirkan di Hulu Riau (Kota Lama) sekitar 1727. Walau dalam tubuh Raja  Haji mengalir darah Melayu-Bugis yang diwarisi dari orang tuanya, namun ia dibesarkan dalam lingkungan sosial yang berpegang teguh pada adat istiadat Melayu raja-raja Melayu Riau. Dalam suasana yang serupa itulah Raja Haji tumbuh dan berkembang menjadi seorang bangsawan Melayu yang dipersiapkan untuk meneruskan jabatan yang diturunkan dari pihak ayahnya.


Raja Haji Fisabilillah 

Raja Haji yang sehat berwatak pemberani, cerdas, tumbuh dan berkembang dengan wajar di bawah bimbingan kedua orang tuanya. Setelah orang tuanya meninggal ia dibina oleh Bapak saudaranya yakni Daeng Kamboja yang diangkat menjadi Dipertuan Muda III Kerajaan Riau, ketika ayahnya Daeng Celak YDM II meninggal tahun 1729.

Masalah sosial, politik, ekonomi dan militer yang berkembang dan menjadi issue besar yang terjadi di luar negeri serta pengaruhnya terhadap kerajaan Riau dengan cepat dapat ditangkap dan dicerna oleh Raja Haji. Sesuai tingkat usia yang makin dewasa, ia menjadi makin matang dan siap menerima jabatan resmi pemerintah sebagai seorang Kelana. Ia juga telah menghadapi beberapa peristiwa politik yang cukup menggegerkan kerajaan Riau, antara lain ekspansi penjajahan Belanda untuk menjajah kerajaan Riau.

Raja  Haji muda ditunjuk sebagai Engku Kelana atau pembantu YDM, tugasnya menjaga keamanan dan keutuhan segenap wilayah kerajaan kekuasaan Riau. Pelantikannya sebagai Engku Kelana dilakukan tahun 1749. Selama 28 tahun Raja Haji menjabat sebagai Engku Kelana, ia berusaha memperkokoh keutuhan wilayah Kerajaan Riau dengan cara melakukan kunjungan ke berbagai daerah takhlukannya. Setiap kunjungan dibuat catatan perjalanan.

Selain memperkokoh keutuhan wilayah, sebagai Engku Kelana ia bertugas juga mengunjungi beberapa negeri tetangga, seperti Selangor,Perak, Kedah, Indra Giri, Mempawah, Jambi dan Bangka. Tujuannya mempererat persahabatan antara kerajaan Riau dengan negeri-negeri tersebut.

Ketika berkunjung ke Selangor ia terlibat perang dengan Belanda (Perang Linggi pada tahun 1757). Dalam peperangan itu paha Raja Haji cedera terkena sangkor Belanda (Raja Haji; terj. 1965; 117 dan Buyong Adil; 1971; 118). Raja Haji berhasil mengamankan Selangor dari gangguan Belanda dan sekutu-sekutunya yang ikut mengacau.
Sikap Raja Haji Terhadap Kekuatan Asing
Meningkatnya usaha bangsa Barat (Portugis, Inggris, Belanda) datang ke Timur menyebabkan pemimpin-peminpin di kerajaan Nusantara, khususnya kerajaan Riau selalu waspada dan siap siaga. Suasana politik, sosial, ekonomi dan pertahanan keamanan menjadi masalah kerajaan Riau ketika memberi pengaruh yang amat besar terhadap sikap dan wawasan politik Raja Haji yang berwatak cerdas, peka dan berani. Peristiwa yang melanda kerajaan menyebabkan ia menjadi sangat anti terhadap bangsa Belanda yang dipandang amat serakah dan tak tahu diri, ingin mencampuri dan mengambil hak yang sah dari setiap kerajaan.

Raja Haji mengikuti dengan cermat kedatangan bangsa Belanda yang mempergunakan segala tipu daya untuk menguasai kerajaan dengan rakyat dan segala isi kerajaannya. Sikap tingkah laku Belanda yang licik dan penuh tipu muslihat yang terjadi dalam perang Linggi tahun 1757, menyebabkan Raja  Haji bersikap anti dan benci terhadap bangsa Belanda.

Perang Linggi dijadikan alasan oleh Belanda untuk menuntut Kerajaan Riau membayar ganti rugi kepada Belanda atas kerugian dan korban yang ditimbulkan oleh serangan Belanda itu (Raja Haji; terj, 1965; 134).

Tindakan Belanda yang bersikap memaksa sebelah pihak, dipandang oleh orang-orang besar kerajaan sebagai perbuatan kurang beradab, tak tahu malu dan tidak sesuai dengan adat sopan santun serta merupakan perbuatan tak masuk akal. Raja  Haji merasa malu atas terjadinya peristiwa itu. Sikap Raja  Haji semakin anti terhadap Belanda setelah mengikuti kegiatan politik-ekonomi Belanda di sepanjang Selat Malaka.

Setelah Raja  Haji secara resmi diangkat sebagai Yang Dipertuan Muda IV pada 1777-1784, pusat pemerintahan berada di Pulau Biram Dewa dan dikenal dengan Istana Kota Piring. Ia tampil dengan yakin serta penuh tanggung jawab memimpin pemerintahan, ekonomi, sosial, politik dan pertahanan kerajaan.

Dalam melaksanakan tugasnya sebagai YDM Riau, ia memperlihatkan kecakapannya sebagai seorang administrator yang pandai mengatur administrasi kerajaan serta mampu memperkokoh, menggalang peraturan rakyat serta pandai mengatur kehidupan ekonomi.

Ia juga seorang ahli strategi perang laut, pandai berdiplomasi, taat beragama, berani, berwibawa dan konsekuen dalam perjuangan yang anti Belanda sampai tetes darah terakhir. Gugur mati syahid fisabililah sebagai pahlawan dalam mempertahankan dan membeli kerajaan Riau dengan daerah tahkluknya dari penjajah Belanda. Sikap anti Belanda itu dipertebal oleh keyakinan agama Islam yang mengalir dalam kehidupan pribadi Raja Haji yang memandang orang Belanda sebagai orang kafir (Nirlando Phobia).

Sikap pandangan dan keahlian Raja Haji yang mengagumkan itu menimbulkan rasa cemas pemimpin-pemimpin dan para panglima Belanda. Mereka sulit untuk mendekati Raja Haji apalagi mempergunakan siasat tipu muslihat yang licik. Jalan satu-satunya untuk mengamankan tujuan tersebut, menyingkirkan Raja Haji dengan kekerasan senjata (perang). Watak Raja Haji yang berani, cerdik dan konsekuen tidak pernah gentar terhadap gerakan perang yang dicanangkan oleh pihak Belanda.

Raja Haji tidak gentar menghadapi Belanda yang memiliki kecakapan pengalaman serta peralatan teknologi perang yang lebih maju. Jauh sebelum kerajaan Belanda mengumumkan perang, Raja Haji telah berkemas mempersiapkan kubu-kubu, mengarahkan askar-askar kerahan, memperbanyak senjata, menggalang persatuan di seluruh kerajaan serta memberitahu kepada nagari sekutunya untuk menghadapi Belanda.
Perlawanan Raja Terhadap Belanda
Perlawanan yang dilakukan Kerajaan Riau di bawah pimpinan Yang Dipertuan Muda Raja Haji terhadap kolonial Belanda timbul oleh beberapa penyebab yang saling berkaitan. Sebab-sebab umum yang paling menonjol sesuai dengan Zeitsgeits atau roh zaman itu ialah karena munculnya dengan keras semangat pan islamisme, terpendamnya dengan dalam rasa neerlanddophobia dan timbulnya tunas pranasionalisme.

Di Indonesia semangat kesatuan agama yang sama dapat dijumpai pada sisa perjuangan menentang kolonialisme baik terhadap Portugis maupun Belanda. Sultan Mahmud Marhum Kampar, Pati Unus, Babulah, Sultan Agung Perang Makasar, Perang Diponegoro, Perang Imam Bonjol dan banyak lagi.

Raja  Haji sebagai pemimpin perang antara kerajaan Riau dengan Belanda mendapat tempatnya, dinyatakan dalam gelar Posthumous setelah tewas dalam peperangan di Teluk Ketapang Malaka, yaitu Raja Haji Fisabililah.
Rosyita, dari berbagai sumber
Edisi September 1996



Raja Haji pahlawan teragung Nusantara

MASYARAKAT Melayu masih ramai belum mengetahui bahawa di Melaka ada beberapa orang tokoh dunia Melayu yang terkorban sebagai syuhada kerana membela kemuliaan Islam dan bangsa Melayu.

 
Mereka sanggup berkorban apa saja, termasuk harta dan nyawa, demi berjuang mengusir penjajah Portugis mahupun Belanda. Di antara sekian ramai yang gugur sebagai syuhada termasuklah seorang ‘ulama’ sufi dunia Melayu yang paling terkenal. Beliau bermakam di Melaka. Ulama yang dimaksudkan ialah Syeikh Syamsuddin as-Sumatra-i yang terkorban sebagai syuhada kerana berperang dengan Portugis.

Sejarah yang penting tentang tokoh besar yang syahid fisabilillah di Melaka juga ialah Raja Haji bin Upu Daeng Celak yang terkorban kerana melawan penjajah Belanda. Saya berpendapat bahawa Raja Haji ialah pahlawan dunia Melayu yang terbesar atau teragung dan terhebat semacam Hang Tuah memandangkan daerah operasinya di daratan dan maritim yang amat luas. Raja Haji inilah yang menjadi topik perbicaraan dalam artikel ini. 

Daripada sebelah ayahnya, Raja Haji berasal daripada keturunan raja-raja di tanah Bugis, negeri Luwuk. Di sebelah ibunya pula berasal daripada keturunan raja-raja Melayu. Raja Haji lahir di Kota Lama, di Hulu Sungai Riau, pada tahun 1139 H/1727 M dan wafat pada hari Rabu di Teluk Ketapang, Melaka, 19 Rejab 1198 H/8 Jun 1784 M.

Hubungan dengan ulama

Raja Haji walaupun bukan seorang ulama, namun dibicarakan juga dalam ruangan ini, disebabkan beberapa faktor. Pertama adalah kerana beliau sempat bergaul dengan beberapa orang ulama. Dipercayai beliau sempat berjumpa dengan Saiyid Husein al-Qadri di Mempawah, iaitu guru ayah saudaranya Upu Daeng Menambon. Putera Upu Daeng Menambon bernama Gusti Jamiril ini mendapat pendidikan Islam yang padu. Gusti Jamiril adalah saudara sepupu Raja Haji, kedua-duanya sempat bergaul. Dengan demikian tata cara pergaulan Islam, sekali gus amalan keilmuan saudara sepupunya itu, berpengaruh terhadap Raja Haji. 

Dalam masa yang sama Raja Haji dan Gusti Jamiril sempat belajar kepada Syeikh Ali bin Faqih yang berasal dari Patani. Beliau ini ialah Mufti Mempawah yang kedua, menggantikan Saiyid Husein al-Qadri. Makam beliau disebut ‘Keramat Pokok Sena’ terletak di Perkuburan Kampung Pedalaman Mempawah. Hubungan Raja Haji dengan Saiyid Abdur Rahman bin Saiyid Husein al-Qadri, Sultan Pontianak yang pertama juga sangat dekat. Saiyid Abdur Rahman al-Qadri ialah suami Utin Cenderamidi bin Upu Daeng Menambon. Faktor kedua, daripada keturunan Raja Haji ramai yang menjadi ulama di antaranya Raja Ali Haji (cucu beliau) yang sangat terkenal itu. Keturunan beliau yang turut menjadi ulama ialah Raja Haji Umar bin Raja Hasan bin Raja Ali Haji dan lain-lain. 


Gelaran yang disandang

Raja Haji menyandang pelbagai gelaran yang diberikan antaranya ialah Engku Kelana (1747M - 1777M), Pangeran Sutawijaya, Yang Dipertuan Muda Riau-Johor IV (1777M - 1784M), Raja Api, Marhum Teluk Ketapang, Marhum Asy-Syahid fisabilillah. Yang terakhir, secara rasmi atas nama sebuah pemerintahan, Raja Haji dianugerahi gelaran Pahlawan Nasional Indonesia memperoleh Bintang Mahaputera Adipradana oleh Presiden Republik Indonesia di Jakarta pada 11 Ogos 1997. 

Tahun 1756M - 1758M Raja Haji bersama sepupunya Daeng Kemboja memimpin Perang Linggi melawan Belanda. Perang Linggi melibatkan pasukan-pasukan Melayu yang berasal dari Linggi, Rembau, Klang, Selangor dan Siak. 

Sewaktu Syarif ‘Abdur Rahman al-Qadri memerangi Sanggau, Raja Haji ialah sebagai Pahlawan Perang. Perang berlaku pada 26 Muharam 1192H/24 Februari 1778 M sehingga 11 Safar 1192H/11 Mac 1778 M. Raja Haji pula melantik Syarif Abdur Rahman al-Qadri sebagai sultan yang pertama Kerajaan Pontianak sekali gus Raja Haji menyusun kerangka pentadbiran kerajaan itu.

Raja Haji merupakan satu-satunya pahlawan Nusantara yang pernah menjejak kakinya hampir ke seluruh negeri-negeri Melayu. Di antaranya Terengganu, Pahang, Johor, Selangor, Kedah, Langkat, Inderagiri, Jambi, Muntok/Bangka, Pontianak, Mempawah dan lain-lain. Jika kita bandingkan dengan semua pahlawan di Nusantara, seumpama Pangeran Diponegoro, Imam Bonjol, dan lain-lain, mereka hanya beroperasi di daratan saja dan tidak mengalami perang maritim. Jika kita bandingkan dengan Sultan Hasanuddin, beliau ialah seorang pahlawan maritim saja, tidak banyak pengalaman dalam peperangan di daratan. Kalau ada hanyalah sekitar Sulawesi Selatan. 

Kalau kita banding dari segi yang lain pula, bukan bererti memperkecil-kecilkan pejuang yang lain, tetapi sejarah mencatatkan bahawa ramai pejuang ada yang menyerah kepada penjajah. Ada yang tertangkap kerana ditipu secara licik dan lain-lain. Semua yang tersebut berbeza dengan Raja Haji. Beliau lebih rela mati di medan juang daripada menyerah ataupun tertipu oleh pihak musuh. Pada 18 Jun 1784 M Raja Haji terbunuh sebagai syahid fisabilillah dalam peperangan melawan Belanda pimpinan Jacob Pieter van Braam di Melaka. Pasukan Melayu yang tewas bersama Raja Haji dianggarkan sekitar 500 orang. Sebagaimana pada mukadimah yang telah saya nyatakan, “... Raja Haji bin Upu Daeng Celak merupakan pahlawan dunia Melayu yang terbesar atau teragung dan terhebat sesudah Hang Tuah....” 

Walau bagaimanapun, haruslah kita sedar bahawa kisah Hang Tuah lebih bercorak mitos. Berbeza dengan Raja Haji. Kisah beliau tercatat sebagai sejarah yang dibuktikan dengan data dan fakta yang tidak dapat ditolak. Oleh itu jika ditinjau dari segi sejarah bererti ‘Raja Haji pahlawan dunia Melayu yang terbesar dan terhebat, bukan Hang Tuah.’ 

Kejadian aneh

Raja Ali Haji dalam Tuhfat an-Nafis meriwayatkan kejadian aneh terhadap jenazah Raja Haji setelah mangkat dalam keadaan syahid fisabilillah seperti berikut, “Syahdan adalah aku dapat khabar daripada itu daripada orang tua-tua yang mutawatir, adalah sebelum lagi ditanamnya mayat Yang Dipertuan Muda Raja Haji, al-Marhum itu, maka ditaruhnya di dalam peti hendak dibawanya ke Betawi, sudah sedia kapal akan membawa jenazah al-Marhum itu. Maka menantikan keesokan harinya sahaja, maka pada malam itu keluar memancar ke atas seperti api daripada peti jenazah al-Marhum Raja Haji itu. Maka gaduhlah orang Melaka itu melihatkan hal yang demikian itu. Di dalam tengah bergaduh itu kapal yang akan membawa jenazah al-Marhum itu pun meletup, terbakar, terbang ke udara segala isinya serta orang-orangnya. Seorang pun tiada yang lepas. 

“Syahdan kata qaul yang mutawatir, tiadalah jadi dibawa jenazah al-Marhum itu pindah ke negeri yang lain. Maka ditanamkan jua di Melaka itu, hingga datang diambil dari negeri Riau adanya. Dan kata setengah qaul yang mutawatir sebab itulah digelar oleh Holanda yang dahulu-dahulu dengan nama Raja Api adanya....” (Tuhfat an-Nafis, Naskhah Terengganu, hlm. 151)

Pada pandangan saya riwayat di atas mencerminkan kemuliaan seseorang yang wafat dalam syahid fisabilillah kerana berjuang untuk kepentingan agama Islam atau memperjuangkan bangsanya, iaitu bangsa Melayu yang dicintainya. Perjuangan demikian mencerminkan kerana patuh kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu tulisan Abdullah Munsyi dalam buku Hikayat Abdullah yang mengatakan bahawa mayat Raja Haji ditanam tempat kandang babi perlu dipertikaikan dan dibahas secara ilmiah. Tulisan Abdullah Munsyi selengkapnya sebagai berikut, “Sebermula di balik kebun kompeni itulah ditanamkan Raja Haji. Iaitu seorang Raja Melayu yang berkuasa adanya. Asalnya iaitu keturunan Bugis. Maka isterinya bernama Ratu Emas. Maka ialah yang telah datang memerangi Melaka pada zaman Holanda – maka adalah daripada zaman itu sampai masa ini (maksudnya hingga masa Abdullah Munsyi menulis hikayatnya, pen:) kira-kira lebih sedikit daripada 60 tahun – maka hampir-hampir dapat Melaka olehnya. Maka berkeliling jajahan Melaka dan kampung-kampung semuanya sudah didapatnya melainkan tinggallah Melaka bulat-bulat sahaja yang belum didapatnya. Maka pada masa itu segala bangsa yang ada di dalam Melaka masuk perang melawan Holanda daripada Melayu, Keling, Cina, Serani masing-masing ada dengan kapitannya dan kepala perangnya. Maka adalah beberapa tahun diperanginya lalu matilah Raja Haji itu dimakan peluru di Tanjung Palas nama tempatnya. Kemudian diambil Holanda mayatnya itu ditanamkan di balik kebun yang tersebut itu. Ada pun khabarnya yang kudengar, tempat itu kandang babi. Kemudian ada kira-kira 20, 30 tahun di belakang datanglah anak buah-anak buah Raja Haji itu dari Lingga dan Riau ke Melaka meminta izin kepada raja Inggeris hendak dipindahkannya kubur itu ke Riau. Maka diberikanlah izin. Lalu dibawanyalah pergi....” (Hikayat Abdullah, hlm. 57 - 58)

Riwayat Abdullah Munsyi tentang Raja Haji ditanam di kandang babi adalah sukar diterima disebabkan: Pertama, jauh berbeza dengan yang ditulis oleh Raja Ali Haji seperti tersebut di atas. Kedua, orang yang wafat keadaannya syahid fisabilillah adalah dimuliakan oleh Allah s.w.t.. Dalam al-Quran disebutkan bahawa “orang-orang yang mati syahid adalah tidak mati, dalam kubur mereka diberi rezeki.” Dalam hadis Nabi s.a.w. pula sangat banyak menyebutkan kelebihan orang yang mati syahid. Pandangan saya ini bukan bererti menuduh Abdullah Munsyi telah melakukan pembohongan dalam tulisannya, kerana beliau sendiri menyebut pada awal kalimatnya, “Ada pun khabarnya yang kudengar”. Oleh itu pelbagai andaian boleh dibuat. Yang pertama, boleh jadi khabar yang didengar itu sengaja diproses oleh pembohong-pembohong daripada kalangan penguasa penjajah ketika itu untuk menghapuskan kebangkitan jihad orang-orang Melayu Islam yang tidak suka negerinya dijajah oleh golongan yang bukan Islam. Kedua, kemungkinan tekanan kuasa penjajah memaksa supaya Abdullah Munsyi menulis sedemikian. Oleh itu kita perlu berfikir dan teliti setiap kalimat dan perkataan yang ditulisnya. 

Selain itu jika kita berfikir secara kritis dan membuat analisis secara bebas, khusus pada konteks di atas, memang banyak kalimat ataupun perkataan demi perkataan Abdullah Munsyi mengandung unsur-unsur politik yang menguntungkan pihak penjajah pada zamannya. Sebagai contoh, walaupun Abdullah Munsyi mengakui bahawa Raja Haji adalah seorang Raja Melayu, namun pada sambungan kalimat Abdullah Munsyi menyebut pula bahawa asal Raja Haji adalah keturunan Bugis. Kenapa Abdullah Munsyi tidak menyebut Raja Haji dari sebelah ibunya adalah keturunan Melayu. Di sini dapat diduga, jika disebut Raja Haji orang Melayu semangat orang Melayu untuk berpihak kepada Raja Haji sukar dipadamkan.

..

Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (A-li'Imraan 3:177) .

LONDEH

LONDEH

BLOG-BLOG PISANG PANAS

ADA LAGI...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

ada di LONDEH2U

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
GAMBAR-GAMBAR pelik yang seakan di londehkan oleh si tukang gambar dan yang pelik-pelik secara semula jadi. x LIVE webcam dimana jua
  • LIVE webcam online (3)
  • LAYAN - Live Image (Webcamera)
  • LAYAN.. live on.. African wilderness! LIVE Safari
  • http://www.justin.tv/wildearthtv/popout
  • Requirements: Windows: Windows Media Player 10 , QuickTime , Flash , Mac OS: Flip4Mac , QuickTime , Flash